Fókuszban az Urban Air Mobility (UAM)
A várostérségi légi mobilitás jó gyakorlatai az Okos Város Példatárban
A Lechner Tudásközpont smart city témájú online jó gyakorlat gyűjteménye, az Okos Város Példatár olyan, az életkörülmények, az emberek, a gazdaság, a kormányzás, a környezet és a közlekedés területére is kiterjedő innovatív fejlesztéseket is bemutat, mint a várostérségi légi mobilitáshoz (UAM) kapcsolódó megoldások. A példatár okosabb jövőbe mutató UAM projektjei között megtalálható többek között Kanton okos légi közlekedése, a Joby Aviation légi taxija, és a Zipline drón szállítási rendszere is.
A Lechner Tudásközpont online Okos Város Példatára a világ minden pontjából gyűjti a jó gyakorlatokat. Az okos várostérségek egyik legígéretesebb vívmánya a számos innovatív technológiai újítást magába építő UAM (Urban Air Mobility), azaz a várostérségi légi mobilitás, amely a közlekedési rendszer futurisztikus átalakítását előrevetítve egyszersmind szolgálja a környezet, a kormányzás, a gazdaság, az életkörülmények és végeredményben a technológiát használó ember okosabbá válását is. Az UAM térhódítása nem csak a közlekedés környezetszennyező hatásának minimalizálásához járulhat hozzá, de a halálos közlekedési balesetek, a várostérségi dugók, az elérési idők, a közlekedési stressz jelentős csökkentéséhez is.
Az UAM rendkívül összetett rendszerében kiemelt szerepe van a szabályozási környezetnek, jogi és műszaki értelemben egyaránt. A jogi szabályozásra jó például szolgál Kanton, az első légi közlekedési mintaváros, ahol az autonóm légi járműveket (AAV) fejlesztő Ehang elsőként vezette be kísérleti légi közlekedési hálózatát. Ezzel nem csak gyors, biztonságos, költséghatékony és környezetbarát utas- és áruszállítást tesz lehetővé, de a légtérhasználat UAM-barát szabályozásával teremti meg a jogi alapját a várostérségi légtér intenzívebb, multifunkcionális használatának. A műszaki szabályozásra pedig kiváló példa az Ehang okos logisztika ökoszisztémája, amely Big data technológiákon nyugszik, felhőalapú technológiát használva légi logisztikai hálózatának kiépítéséhez, központi koordinációjához. Az Ehang autonóm járművei kézi beavatkozás nélkül, előre beprogramozott útvonal szerint repülnek és végzik feladataikat, ezáltal jelentősen javul a csomagok szállításának hatékonysága. A szabályozási környezet mellett maguk az autonóm légi járművek (AAV) is kiemelkedően fontos építőkövei a várostérségi légi mobilitásnak, így a személyszállító és áruszállító, valamint egyéb munkavégző drónok, amelyek alkalmasak lehetnek az eddig kényszerből megtett utazási kilométerek radikális csökkentésére, illetve a személyes utazások emberi hibától mentes gyorsítására, élvezetesebbé tételére.
Az Ehang járművei mellett még számos működő, illetve fejlesztés alatt álló AAV és UAV is megtalálható a példatárban. A kaliforniai Zipline drón szállítási rendszerét a világon elsőként alkalmazta a ruandai kormány, hogy országszerte orvosi ellátást biztosító eszközöket szállítsanak. A drága hűtést igénylő orvosi termékek sokszor nincsenek raktáron minden egészségügyi intézményben, a Zipline pilóta nélküli, UAV járműve azonban költséghatékonnyá teszi ezek elérhetőségét, lehetővé téve a gyors kiszállítást a központosított sürgősségi termékkészletből. A teljesen elektromos légi szállítás jövőbeli lehetőségeit demonstrálja a Kitty Hawk által gyártott Heaviside egyszemélyes szárnyasdrón, amely 160 kilométer megtételére képes egyetlen feltöltéssel, és százszor halkabb, mint egy helikopter. Az eVTOL technológiának köszönhetően függőleges fel- és leszállásra képes AAV jármű számára elég egy 83,54 négyzetméteres terület, amelynek nem szükséges aszfaltozottnak lennie.
Kifejezetten a városi légi személyszállításra irányuló úttörő megoldásokat mutat be a következő két példa. A Joby Aviation légi taxija a kaliforniai székhelyű közlekedési vállalat zéró kibocsátású repülőgépek fejlesztése iránti elkötelezettségének az eredménye. Az általuk létrehozott kereskedelmi utasszállítónak szánt járművek egy pilóta és négy utas számára teszik lehetővé a közúti torlódásoktól mentes közlekedést, akár 200 km/h sebességgel. A helyben fel- és leszállásra képes repülőgéppel a telekocsi szolgáltatást kívánják a légtérben is megvalósítani globális szinten, ezzel nem csak naponta egymilliárd ember életét könnyítve óránként, de a környezetet is óvva. A fejlesztés alatt álló Lilium Jet szintén egy városi személyszállító szolgáltatás, amely a hagyományos taxikkal szemben ötször gyorsabb közlekedést tesz lehetővé. A függőleges fel- és leszállásra képes járművek számára kicsi és költséghatékony leszállópályák hozhatók létre a városközpontokban. Az elektromos meghajtású repülő taxik egyszerre öt személyt tudnak szállítani, a szolgáltatás pedig okostelefon applikáción keresztül vehető majd igénybe.